De stemming onder consumenten is in oktober aanzienlijk verbeterd ten opzichte van september en gestegen tot het hoogste niveau in ruim 8 jaar tijd.
Dat bleek dinsdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het consumentenvertrouwen steeg 3 punten en komt uit op 8, aldus het statistiekbureau. Het cijfer geeft de verhouding aan tussen het aantal positieve en negatieve antwoorden dat ondervraagden geven bij de enquête van het CBS.
De toename komt vooral doordat consumenten positiever zijn over het economisch klimaat. De koopbereidheid van consumenten verbetert ook.
Met het cijfer 8 ligt het consumentenvertrouwen in oktober duidelijk boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit op 27. Het dieptepunt werd met min 44 bereikt in februari 2013.
Het oordeel over de economie verbeterde dus in oktober. Dat komt omdat consumenten positiever zijn over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden. Het oordeel over de economische situatie in de komende 12 maanden is echter minder positief, aldus het CBS.
Ook de koopbereidheid nam in oktober licht toe. De deelindicator steeg 2 punten en komt uit op 0. Het aantal optimisten en pessimisten houdt elkaar daarbij in evenwicht. Terwijl het oordeel over de eigen financiële situatie nauwelijks veranderde, vinden consumenten de tijd veel gunstiger voor het doen van grote aankopen.
Bestedingen opnieuw hoger
Dat consumenten de portemonnee weer trekken, blijkt ook uit cijfers van de bestedingen. Die lagen in augustus 1,4 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar geleden, aldus het CBS.
De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Volgens de zogenoemde CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in oktober per saldo minder gunstig dan in augustus en september. Dat komt onder meer over een negatiever oordeel over de toekomstige werkgelegenheid.
Met 2,9 procent stegen de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen het sterkst. Consumenten kochten voornamelijk meer (fris)drank en ijs. Het was in augustus dan ook warmer dan in dezelfde maand vorig jaar.
(klik op grafiek voor uitvergroting)
Aan overige goederen zoals motorbrandstoffen gaven consumenten 2,2 procent meer uit en aan duurzame goederen zoals kleding en huishoudelijke artikelen 0,2 procent meer.
De stijging op jaarbasis is aanzienlijk kleiner dan in de afgelopen maanden. Vorige week meldde CBS al dat de omzet van winkels in huishoudelijke artikelen, bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting in augustus is gekrompen. Wel gaven consumenten meer uit aan auto’s.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl